Home / daily message / ارتباط چارچوب ذهنی و یادگیری مستقل: کاربرد روانشناسی در کلاس زبان انگلیسی

ارتباط چارچوب ذهنی و یادگیری مستقل: کاربرد روانشناسی در کلاس زبان انگلیسی

:چکیده

آگاهی فراشناخت فراگیران زبان)تعیین کنده باورآنها درمورد خودشان که چارچوب فکری
شکوفا دارند یا ایستا( به سادگی تحت تاثیرتصورات متعصبانه آنها درمورد توان یادگیری شان
قرارمیگیرد و ممکن است به انتخاب های نامناسبی، زمانی که بدون حضور معلم مطالعه
میکنند، منجر شود.
هدف تحقیق حاضر، بررسی همبستگی چارچوب فکری با درک فراگیران از یادگیری
مستقل است. به عبارت دیگر، این پژوهش براین فرض استوار است که برای حل مشکلاتی که
فراگیران در کلاس درس و خارج ازکلاس درس مواجهه هستند میتوان ازاصول روانشناسی
استفاده کرد. با این هدف، از 46 فراگیر زبان انگلیسی که با استفاده از روش نمونه برداری
در دسترس انتخاب شده بودند درخواست شد به دو پرسشنامه چارچوب فکری دووک ) 2006 )
و پرسشنامه یادگیری مستقل که توسط محقق تنظیم شده است، پاسخ دهند. تحلیل آماری داده های
تحقیق، نشان داد که همبستگی متوسط مثبت و معناداری میان متغیرهای تحقیق وجود دارد.
برای یادگیری مستقل )یعنی زمان و جایی که فراگیران بدون استفاده ازدرون دادهای
معلم مطالعه میکنند( علم روانشناسی، یادگیری را با شرایط واقعی ارتباط میدهد. به عبارت
دیگر، ممکن است که فراگیر به دنبال فرضیات و تصورات ذهنی خود از یادگیری، انتخاب های
نادرستی داسته باشد. در این زمان است که او به کمک و هدایت معلم و مربی متخصصی
نیازمند است. درپایان، تحقیق حاضر، پیشنهادهایی را ارائه میدهد که به فراگیران زبان انگلیسی
کمک میکند تا باورهایشان نسبت به توانشان درراه موفقیت بهبود یافته، و به آنها کمک میکند
که درجایی که مستقل، مطالعه میکنند نیزموفق باشند.

About jilanaeini

Jila Naeini (PhD in TEFL) Assistant Professor ELT DEPARTMENT, AKIAU

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *